TY - JOUR ID - 55114 TI - بررسی حاشیۀ بازار ماهیان خاویاری پرورشی در ایران JO - شیلات JA - JFISHERIES LA - fa SN - 2008-5729 AU - جامع بزرگی, محبوبه AU - صالحی, حسن AU - حسینی, سید ولی AU - فیض بخش, رضا AU - رمضانی, سهیلا AD - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه شیلات، دانشکدة منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج، ایران AD - دانشیار موسسۀ تحقیقات شیلات ایران، تهران، ایران AD - استادیار گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، کرج ایران AD - استادیار جهاد دانشگاهی دانشگاه امیر کبیر، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه پیام نور، کرج، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 68 IS - 2 SP - 199 EP - 207 KW - الگوی مارک ـ آپ KW - بازاریابی KW - حاشیة بازاریابی KW - ماهیان خاویاری DO - 10.22059/jfisheries.2015.55114 N2 - ماهیان خاویاری یکی از باارزش‌ترین گونه‌های آبزیان به شمار می‌روند که قدمتی بسیار طولانی دارند و به علت این سابقه فسیل زنده نام گرفته‌اند. پرورش گوشتی ماهیان خاویاری، به‌منزلة پایة اساسی تکثیر و پرورش، با هدف تخصیص درآمد ارزی است. جامعة آماری در این تحقیق شامل 20 پرورش‌دهنده، 20 عمده‌فروش و 20 خرده‌فروش است؛ به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز از مزارع پرورشی استان‌های گیلان، مازندران، تهران، قم، اراک، خوزستان، یزد و شیراز پرسش‌نامه‌هایی توزیع شد. در این پژوهش از الگوی اضافه‌بها (مارک ـ آپ) استفاده شد. نتایج آنالیز آماری نشان داد که بین عواملی نظیر استهلاک سرمایه و کیفیت‌ غذا و بهای‌ تمام‌‌شدۀ‌ آن‌ها، به‌منزلة‌ عوامل‌ اصلی‌ تأثیرگذار در قیمت تمام‌‌شده‌ و میزان‌ سودآوری‌ پرورش‌ گوشتی‌ تاس‌ماهیان، ارتباط برقرار است. سهم تولیدکنندگان از قیمت نهایی محصول بسیار کم و در حدود 5/42 درصد برآورد شد. نتایج نشان داد که حاشیه‌ها در این بازار نسبت به قیمت تولیدکننده رقم بالایی بود (P < 0.05) و حاشیة خرده‌فروشی بیشتر از حاشیة عمده‌فروشی است (P < 0.05). سهم تولیدکننده از قیمت نهایی پایین است؛ همچنین، وجود واسطه‌های زیاد و شفاف‌نبودن مسیر بازاررسانی از عوامل مهم در افزایش حاشیة بازاریابی ماهیان خاویاری پرورشی است. UR - https://jfisheries.ut.ac.ir/article_55114.html L1 - https://jfisheries.ut.ac.ir/article_55114_7c17ac773fed420bed807b064cd06840.pdf ER -