بررسی رفتار مصرف‌کنندگان ماهی در روستاهای مناطق ساحلی استان گلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران گرگان، ایران

3 دانشجوی دکترا، گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

چکیده

رفتار مصرف‌کنندگان ماهی خانوارهای روستایی مناطق ساحلی استان گلستان پس از طراحی پرسشنامه و جمع­آوری اطلاعات در سال 1399 تجزیه و تحلیل آماری شد. در تحلیل استنباطی پژوهش از آزمون­های کای دو، من­ویتنی­یو و روش امتیازدهی برای رتبه­بندی استفاده شد. مصرف سرانه کنسرو آنها 14 قوطی و سرانه مصرف ماهی آنان7/14کیلوگرم بود. 64 درصد آنها مصرف سرانه کمتری از میانگین کشوری (1/12) داشتند. ماهی سفید گونه مورد علاقه­ آنها بود ولی در خرید امکان دستیابی به گونه خاویاری را نداشتند. مهم‌ترین دلایل مصرف آنان به ترتیب کیفیت و تازگی، پاک و بهداشتی بودن و علاقه به ماهی بود. گروه درآمدی بالای 5/2 میلیون تومان نسبت به گروه پایین­تر حدود 9 کیلوگرم افزایش مصرف سرانه داشتند و در خرید طعم و مزه، اندازه، گونه، خواص و ارزش غذایی ماهی و در حال انقراض نبودن ماهی، و در نحوه عرضه دلخواه ماهی تازه، منجمد و کنسرو برایشان نسبت به گروه مقابل بیشتر اهمیت داشت. تمام 9 فاکتور مورد بررسی در خانوارهای با سطح تحصیلات بالاتر از دیپلم و آنهایی که سرانه مصرف بالاتری از میانگین کشوری داشتند در خرید ماهی اهمیت بیشتری داشت. سنین زیر 45 سال در خرید به طعم و مزه و خواص و ارزش غذایی و در نحوه عرضه دلخواه به ماهی فیله شده و کنسرو بیشتر از سنین بالاتر توجه می­کردند. خانوارهای با مصرف سرانه بالاتر از میانگین کشوری و با تحصیلات دانشگاهی به ماهی تازه، بسته‌بندی شده و کنسروشده بیشتر از سایر افراد اهمیت می­دادند. بنظر می­رسد با وجود علاقه به ماهیان تازه و گونه­های خاص در این مناطق، دسترسی با محدودیت همراه است و محدوده­های درآمدی، تحصیلی، سنی و میزان مصرف در گرایش به مصرف فرآورده­های شیلاتی در کنار ماهی تازه موثر است و امکان فراهم­سازی بازار و عرضه محصولات فرآوری شده با کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی در روستاها جهت افزایش سرانه مصرف وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the trend of fish consumer’s behavior in the villages of coastal regions of Golestan province

نویسندگان [English]

  • afshin adeli 1
  • Eisa Pangh 2
  • Tahereh Taghani 3
1 Associate Professor, Department of Processing of Fishery Products, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources Sciences & Natural Resources
2 MSc student, Department of Processing of Fishery Products, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources Agricultural Sciences and Natural Resources
3 Ph.D student, Department of Processing of Fishery Products, Faculty of Fisheries and Environment, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources
چکیده [English]

Behavior of fish consumers in rural households in coastal areas of Golestan province after designing a questionnaire and collecting data, statistical analysis was performed in 2020. In inferential analysis of the research, chi-square, Mann-Whitney and scoring methods were used for ranking. They per capita consumption was 14 cans and their per capita consumption was 14/7 kg. 64% of them consumed less per capita than the national average (12/1). Rutilus firisii kutum was the most popular species, but they could not afford to buy sturgeon. The reasons for their consumption were quality and freshness, cleanliness and hygiene, and interest in fish, respectively. The income group above 2/5 million Tomans had a per capita consumption increase of about 9 kg compared to the lower group. And in the purchase of fish flavor, taste, size, species, properties and nutritional value and not in danger of extinction and the desired supply of fish, fresh, frozen and canned for them was more important than the other group. All 9 factors examined in households with higher education level than diploma and those with higher per capita consumption than the national average was more important in buying fish. Under the age of 45 in shopping to flavor, taste, properties and nutritional value and in the desired supply mode, more than older ages, they paid attention to filleted and canned fish. Households that had higher per capita consumption than the country's per capita Fish consumption and with university education cared more about fresh, packaged and canned fish than anyone else. Despite the interest in fresh fish and certain species in these areas, access to them seems to be limited and income, educational, age and consumption limits are effective in the tendency to consume fishery products along with fresh fish. And the possibility of providing a market and supply of processed products, helping the economy of rural households in rural areas to increase per capita consumption.
.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Fish Per capita consumption
  • Village
  • Coastal areas
  • Consumer behavior
  • Golestan province